H ARTWORKS ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ 60Η ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΕΧΝΗΣ – LA BIENNALE DI VENEZIA

21.03.24 @ 12:00

ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΒΕΝΕΤΙΑΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ

H ARTWORKS ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ 60Η ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΕΧΝΗΣ – LA BIENNALE DI VENEZIA

 

H ARTWORKS σε συνεργασία με τον ιδρυτικό της δωρητή, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), υποστηρίζουν την ελληνική συμμετοχή στην 60η Διεθνή Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia για την παρουσίαση της διακαλλιτεχνικής – διαμεσικής εγκατάστασης «Ξηρόμερο/Dryland», ορισμένα μέλη της οποίας είναι και SNF ARTWORKS Fellows.

Επιδίωξη μέσα από αυτή την υποστήριξη είναι ενισχύσει την καλλιτεχνική δημιουργία και να προσφέρει ορατότητα στους νέους, δυναμικούς και ταλαντούχους ανθρώπους που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να εκπροσωπήσουν φέτος τη χώρα σε ένα τόσο σημαντικό θεσμό για τη σύγχρονη τέχνη.

Το «Ξηρόμερο/Dryland» είναι ένα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη τους Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλο με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη (SNF ARTWORKS Moving Image Fellow 2022), τον Γιώργο Κυβερνήτη (SNF ARTWORKS Moving Image Fellow 2019), τον Κώστα Χαϊκάλη, τον Φώτη Σαγώνα (SNF ARTWORKS Visual Arts Fellow 2018) σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου. Αποτελείται από ένα αγροτικό μηχάνημα άρδευσης το οποίο συντονίζει σε πραγματικό χρόνο τον ήχο, την κινούμενη εικόνα, και το φωτιστικό περιβάλλον της εγκατάστασης. Η ελληνική εκπροσώπηση εξετάζει την εμπειρία ενός πανηγυριού, παρακολουθώντας μια διαδρομή από την πλατεία του χωριού έως τις παρυφές του γεωργικού τοπίου που το περιβάλλει. Συγκεκριμένα, αντλεί έμπνευση από τα πανηγύρια της ηπειρωτικής Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της περιοχής του Ξηρομέρου στην Δυτική Ελλάδα , που δανείζει τον τίτλο στο έργο.

Οι καλλιτέχνες/ιδες αναφέρονται στο νερό ως πρίσμα -ένα μέσο να βλέπουμε και να σκεφτόμαστε – εστιάζοντας στην έλλειψή ή το πλεόνασμα, την ανάγκη ή τη σπατάλη του, καθώς και τις κοινωνικές συνδηλώσεις του. Η εξάντληση των πόρων συνδέεται με τη φυσική και οικονομική εξάντληση. Το έργο διερευνά τις πολιτικές δυνατότητες του ήχου και της μουσικής, την επίδραση της τεχνολογίας στα αγροτικά τοπία και την πολιτιστική ποικιλομορφία.

Ο εορτασμός του πανηγυριού μεταφέρει πληροφορίες και νόημα ως τελετουργία και ψυχαγωγία. Συνδέεται με τις γεωργικές εργασίες, παράγεται από -αλλά και παράγει- την εσωτερική χρονικότητα της κοινότητας με το πότισμα και τις αγροτικές ευθύνες. Βοηθά την κάθε κοινότητα να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού της. Ταυτόχρονα, όμως, αντίθετες έννοιες συνυφαίνονται: οι θεατές μετατρέπονται σε συμμετέχοντες, από τη σκηνή βρισκόμαστε εκτός σκηνής, από την επιτελεστική δράση στην καθημερινή δραστηριότητα.

Αυτή η αδιάκοπη αλληλεπίδραση μεταξύ «παράστασης» και πραγματικότητας μεταφέρεται στο έργο. Το Ξηρόμερο/Dryland αξιοποιεί τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του ελληνικού περιπτέρου για να αναδείξει συσχετίσεις με τις γεωργικές αποθήκες και τη θρησκευτική αρχιτεκτονική που αποτελούν συνήθως το φόντο των πανηγυριών. Επιπλέον, το ποτιστικό που βρίσκεται στο κέντρο του περιπτέρου, ορίζει κυκλικά το περιβάλλον της εγκατάστασης. Το έργο μεταφέρει επίσης τον χώρο συνάντησης της κοινότητας -την πλατεία, τη δημόσια συγκέντρωση- από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Καθώς το σύστημα ποτίσματος τίθεται σε κίνηση, δημιουργεί έναν ρυθμό, οριοθετεί τον χρόνο όπως ένα ρολόι ή μια κασέτα που ξετυλίγεται, παρακινώντας τα σώματα των επισκεπτών να ακολουθήσουν διαδρομές και να αλλάξουν τρόπους θέασης. Το Ξηρόμερο/Dryland αποφεύγει μια αισθητική προσέγγιση και τονίζει τη συναισθηματική αμεσότητα της επαφής με αντικείμενα, ήχους και εικόνες.

Παρατηρώντας τις έμφυλες σχέσεις στο πανηγύρι, εξετάζονται οι δυνατότητες παρουσίασης του εαυτού, οι διαφορετικές εκδοχές της θηλυκότητας και της αποκάλυψης ή απόκρυψης του γυναικείου σώματος, αλλά και η αμφισημία της χειρονομίας του υποκειμένου που αποσύρεται επιλέγοντας την απουσία και τον αποκλεισμό του από τη γιορτή.

Το Ξηρόμερο/Dryland επιχειρεί συσχετίσεις μεταξύ της εμπλαισιωμένης γεωγραφικά εμπειρίας με την παγκόσμια συνθήκη, μία μετατόπιση μεταξύ κυρίαρχου και περιθωριοποιημένου πολιτιστικού αντικειμένου, που φαίνεται να δημιουργεί τον ενδιάμεσο χώρο συγκρότησης νέων νοημάτων.

* Ξηρόμερο [ksirˈomero]: Γνωστό για τα πανηγύρια του, είναι μια ιστορική επαρχία της Αιτωλοακαρνανίας. Σήμερα αποτελεί δήμο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

 


 

Xirómero / Dryland | Photo ©Yorgos Kyvernitis

 

Ξηρόμερο/Dryland
Ελληνικό Περίπτερο στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia
20 Απριλίου – 24 Νοεμβρίου 2024
Προεγκαίνια: 17-19 Απριλίου
Εγκαίνια Περιπτέρου: 18 Απριλίου, 13:30 μ.μ.,
απαιτείται πιστοποίηση

Περίπτερο της Ελλάδας – La Biennale di Venezia
Giardini
30122 Βενετία
Ιταλία

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Κυριακή 11 π.μ. – 7 μ.μ. (από 20 Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου)
Ώρες λειτουργίας: 10 π.μ. – 6 μ.μ. (από 1 Οκτωβρίου έως 24 Νοεμβρίου)

 


 

Xirómero / Dryland | Photo ©Yorgos Kyvernitis

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Το Ξηρόμερο/Dryland είναι ένα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη των Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, τον Γιώργο Κυβερνήτη, τον Κώστα Χαϊκάλη και τον Φώτη Σαγώνα.

Καλλιτεχνικοί Συνεργάτες:

Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Βασιλική-Μαρία Πλαβού, Μάριος Σταμάτης

Επιμέλεια: Πάνος Γιαννικόπουλος

Εθνικός Επίτροπος | Οργάνωση :

ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα

Επικεφαλής Παραγωγής Ελληνικού Περιπτέρου, ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Γιάννης Αρβανίτης

Επικεφαλής Επικοινωνίας & Γραφείου Τύπου Ελληνικού Περιπτέρου, ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Μαρία Τσολάκη: [email protected]

Οργάνωση & Παραγωγή έκθεσης: Γεώργιος Ευσταθουλίδης – Constructivist Exhibitions, Αντωνία Χαντζή

ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Καλλιτεχνική Διευθύντρια: Κατερίνα Γρέγου

Διοικητική & Οικονομική Διευθύντρια: Αθηνά Ιωάννου

 


Γιάννης Μιχαλόπουλος, Θανάσης Δεληγιάννης, Έλια Καλογιάννη, Κώστας Χαϊκάλης, Γιώργος Κυβερνήτης, Φώτης Σαγώνας, Πάνους Γιαννικόπουλος | Φωτογραφία © Γιώργος Κυβερνήτης

 


 

Το «Ξηρόμερο/Dryland» είναι ένα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη τους Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλο με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη (SNF ARTWORKS Moving Image Fellow 2022), τον Γιώργο Κυβερνήτη (SNF ARTWORKS Moving Image Fellow 2019), τον Κώστα Χαϊκάλη, τον Φώτη Σαγώνα (SNF ARTWORKS Visual Arts Fellow 2018) σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου. Αποτελείται από ένα αγροτικό μηχάνημα άρδευσης το οποίο συντονίζει σε πραγματικό χρόνο τον ήχο, την κινούμενη εικόνα, και το φωτιστικό περιβάλλον της εγκατάστασης. Η ελληνική εκπροσώπηση εξετάζει την εμπειρία ενός πανηγυριού, παρακολουθώντας μια διαδρομή από την πλατεία του χωριού έως τις παρυφές του γεωργικού τοπίου που το περιβάλλει. Συγκεκριμένα, αντλεί έμπνευση από τα πανηγύρια της ηπειρωτικής Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της περιοχής του Ξηρομέρου στην Δυτική Ελλάδα , που δανείζει τον τίτλο στο έργο.

Έλια Καλογιάννη

Γιώργος Κυβερνήτης

Φώτης Σαγώνας

Η Έλια Καλογιάννη (Αθήνα, 1995) δραστηριοποιείται ως εικαστικός και κινηματογραφίστρια μεταξύ Αθήνας και Άμστερνταμ. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Η δουλειά της συνδυάζει φιλμ, εγκαταστάσεις βίντεο και video essays. Το έργο της δίνει αξία σε εκείνα που συνήθως μένουν αόρατα και, με μια female gaze ματιά, στόχο έχει να εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη μοναξιά, τις αναμνήσεις, την επαφή, την ταυτότητα, τον έλεγχο και το όριο μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.

Έχει συμμετάσχει, μεταξύ άλλων, σε εκθέσεις στo Stedelijk Museum και Neverneverland, καθώς και στο Διεθνές Θέατρο του Άμστερνταμ. Oι ταινίες της έχουν βραβευτεί και προβληθεί σε διεθνή φεστιβάλ όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Rοtterdam (IFFR), ήταν φιναλίστ στα βραβεία Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και έχει λάβει εύφημο μνεία στο πλαίσιο του προγράμματος «Eye on Art Research Lab» που διοργάνωσε το Μουσείο Eye Film του Άμστερνταμ. Αυτή την περίοδο αναπτύσσει μια πειραματική ταινία μικρού μήκους με τίτλο «Mammalia», με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ΕΡΤ (πρόγραμμα «Μικροφίλμ»). Έχει επίσης συνεργαστεί σε projects για τo εκθεσιακό κέντρο Looiersgracht 60 (Ολλανδία), το Ωδείο του Άμστερνταμ (CvA) τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, το Aegean Film Festival και την Gerrit Rietveld Academie . Εργάζεται, επίσης, ως υπεύθυνη εγκαταστάσεων εκθεσιακού χώρου στο Μουσείο Eye Film (Ολλανδία) και αποτελεί μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 60η Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση της Μπιενάλε Βενετίας 2024 με την εικαστική πρόταση με τίτλο «Ξηρόμερο/Dryland». Eίναι υπότροφος του Ερευνητικού Ινστιτούτου για τις Τέχνες και τον Δημόσιο Χώρο LAPS (Ολλανδία). Έχει βραβευτεί από την ARTWORKS (2022) και είναι Fellow του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1988.
Εργάζεται ως φωτογράφος και κινηματογραφιστής, μεταξύ Αθήνας και Άμστερνταμ.
Η δουλειά του κινείται ανάμεσα στο φωτορεπορτάζ και τον κινηματογράφο της παρατήρησης.
Aποτελεί μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 60η Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση της Μπιενάλε Βενετίας 2024 με την εικαστική πρόταση με τίτλο «Ξηρόμερο/Dryland».
Έχει δουλέψει ως filmmaker, διευθυντής φωτογραφίας και creative live-camera operator σε ταινίες, παραστάσεις και multidisciplinary projects. Έχει συνεργαστεί µε τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, την 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα, την Ύπατη Αρµοστεία του ΟΗΕ (UNHCR) για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα, την Ελληνική Εθνική Επιτροπή της UNICEF και έχει συμμετάσχει σε γνωστά Ευρωπαϊκά Φεστιβάλ Κινηματογράφου (IFFR Rotterdam Film Festival, Holland Festival, Νύχτες Πρεμιέρας, Φεστιβάλ Δράμας κ.α.) Τα Καναρίνια (2019, 17min.), η πρώτη του κινηµατογραφική δουλειά, ήταν υποψήφια για τα Βραβεία ΙΡΙΣ της Ελληνικής Ακαδηµίας Κινηµατογράφου και απέσπασε το Βραβείο Κοινού, στο Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ Θεσσαλονίκης. Αυτή την περίοδο, ετοιμάζει ένα ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο της ‘2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα’ εστιασμένο στους λιμενεργάτες της Ελευσίνας με τίτλο Tonnage (2024).
To 2019 επιλέχθηκε ως Fellow του ιδρύµατος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) από το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών ARTWORKS.
Σπούδασε στο τµήµα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστηµίου Πατρών [2012] και έκανε µεταπτυχιακές σπουδές [MSc] με κατεύθυνση Πολιτισµός και Παραγωγή Ταινιών Ντοκιµαντέρ στο Πανεπιστήµιο Αιγαίου [2019].

Ο Φώτης Σαγώνας (1983) είναι εικαστικός και αρχιτέκτονας.
Έργα του έχουν εκτεθεί στο Museum of the City of New York, στην Μπιενάλε
Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στην
Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης
Θεσσαλονίκης κ.α. Το 2012 έλαβε την υποτροφία Fulbright για εικαστικό έργο στη School
of Visual Arts στη Νέα Υόρκη και το 2018 το καλλιτεχνικό βραβείο ARTWORKS του
Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Το διάστημα 2018–2022 δίδαξε μαθήματα χωρικών
αναπαραστάσεων, εικαστικών τεχνών και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, στο Τμήμα
Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Είναι μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα ―μέσα από το
συλλογικό έργο Ξηρόμερο/Dryland― στην 60η Διεθνή Έκθεση Τέχνης στην Biennale της
Βενετίας.

Η υλοποίηση του έργου και η έκθεσή του στην Βενετία έχει ως κύριο χρηματοδότη το Υπουργείο Πολιτισμού και ως Εθνικό Επίτροπο υπεύθυνο για την οργάνωση, παραγωγή, και προώθηση του έργου το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και επιμελητή του Ελληνικού Περιπτέρου τον Πάνο Γιαννικόπουλο.

Onassis Culture: Βασικός υποστηρικτής της Ελληνικής Συμμετοχής στην 60η Διεθνή Έκθεση Τέχνης ‐ La Biennale di Venezia.  Επιπλέον υποστηρικτές είναι το Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.  Το έργο πραγματοποιείται με την υποστήριξη της ARTWORKS μέσα από την ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και της Outset. Η AEGEAN είναι επίσημος χορηγός αερομεταφοράς, ενώ η εκπροσώπηση τελεί υπό την αιγίδα του ΕΟΤ και του Δήμου Ξηρομέρου.