Πρόγραμμα Φιλοξενίας Καλλιτεχνών στη Βαμβακού

13.07.20

ΒΑΜΒΑΚΟΥ ΛΑΚΩΝΙΑΣ

 

Τρεις νέοι εικαστικοί, όλοι Fellows στο 1ο Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος της ARTWORKS, συμμετείχαν στο Προγράμμα Φιλοξενίας Καλλιτεχνών στη Βαμβακού από τις 13 έως τις 19 Ιουλίου 2020. Ο Ιάσων Μέγκουλας (aka Cacao Rocks), ο Αλέξανδρος Σιμόπουλος και ο Παύλος Τσάκωνας, μελέτησαν την ιστορία του χωριού και φιλοτέχνησαν επιφάνειες (τοιχογραφίες/murals), όπως μια παλιά αποθήκη ή ξεχασμένους αδιάφορους τοίχους, δημιουργώντας δυνάμει τοπόσημα και θέτοντας ερωτήματα σχετικά με την αισθητική και τη χρήση του δημόσιου χώρου.

Το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Καλλιτεχνών στη Βαμβακού εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Αναβίωσης του χωριού, που υλοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Η Vamvakou Revival, με την ηθική και οικονομική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), συστάθηκε τον Αύγουστο του 2018 με σκοπό την πλήρη αναζωογόνηση του τόπου με εφόδια την ιστορία, το ανθρώπινο κεφάλαιο και τον φυσικό πλούτο της περιοχής. Ο οργανισμός αποτελείται από μια ομάδα νέων, με καταγωγή και ισχυρούς δεσμούς με το χωριό και όραμα τη δημιουργία ενός χωριού «πρότυπου» βασισμένο στη βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου με πρωτεύοντα στόχο την επιστροφή μόνιμων κατοίκων.

Video: reconstructing memories (@reconstructingmemories)

Ιάσων Μέγκουλας (aka Cacao Rocks), Η Ισχύς Εν τη Ενώσει, 2020

Αλέξανδρος Σιμόπουλος, Ακόμα μια ατραξίον στον δρόμο (Φαρσέρς), 2020

Παύλος Τσάκωνας, Γεράκι εράκι ράκι άκι κι ι, 2020


Ιάσων Μέγκουλας (aka Cacao Rocks), Η Ισχύς Εν τη Ενώσει, 2020
Η Ισότιμη Χειραψία αποτελεί σύμβολο της Επιτροπής Πληρεξουσίων Βαμβακούς (1898) με σύνθημα “Η ισχύς εν τη ενώσει”. Πρώτη οργανωμένη και αναγνωρισμένη κοινοτική διοίκηση στην ιστορία του ελληνικού κράτους. Ο Νόμος ΔΝΖ περί Δήμων και Κοινοτήτων του Ελευθέριου Βενιζέλου (1912) βασίστηκε στο καταστατικό της.

Αλέξανδρος Σιμόπουλος, Ακόμα μια ατραξίον στον δρόμο (Φαρσέρς), ακρυλικά και σπρέυ σε τοίχο, 6Χ6 μέτρα, 2020
Τρία αγριολούλουδα χορεύουν πάνω στις πέτρες. Το έργο δανείζεται τον τίτλο από το πρώτο, ομώνυμο μυθιστόρημα του Τομ Ρόμπινς, καθώς και ένα σύνηθες μοτίβο από την λαϊκή τέχνη. Σε πρώτη ανάγνωση αποτελεί μια μεταφορική εικονογράφηση για την αναβίωση του χωριoύ και το εγχείρημα Vamvakou Revival. Ταυτόχρονα, αναπαριστά σε μεγαλύτερη κλίμακα τα αγριολούλουδα που ξεπετάγονται σε διάφορα σημεία του χωριού μέσα από την άσφαλτο και τις πέτρες, βγάζοντας μας γλώσσα σαν “φαρσέρς” και θέλει να προκαλέσει τον επισκέπτη να τα παρατηρήσει προσεκτικότερα, ευελπιστώντας παράλληλα να λειτουργεί ως κάποιου είδους μνημείο αφιερωμένο στην ευαισθησία, στην ελαστικότητα, στην αντοχή, στην ελαφρότητα, στο μπανάλ, στην γοητεία, στην “γραφική ομορφιά”, στο αρχέτυπο της κατεργαριάς.

Παύλος Τσάκωνας, Γεράκι εράκι ράκι άκι κι ι, τοιχογραφία με ακρυλικά χρώματα, 20τμ , 2020
Mία απλή δίχρωμη τοιχογραφία, μεταγραφή ενός θέματος δανεισμένου από την αρχαία παράδοση υπογραμμίζει μεταξύ άλλων την ρευστότητα της ιστορίας, του πολιτισμού και της παράδοσης. Το σύμβολο-σήμα του γερακιού των βουνών της Λακωνίας επεμβαίνει ήπια, σαν σχέδιο ιθαγενών στο φυσικό τοπίο του πέτρινου ορεινού χωριού. Ο διακριτικός χρωματισμός του σχεδίου υποδηλώνει μάλλον την σκιά ή την ηχώ του πτηνού παρά την ίδια του την παρουσία. Με τους συμβολισμούς του μεταφέρει μηνύματα νίκης, ελπίδας και πνευματικής ανύψωσης.

 

 

O Παύλος Τσάκωνας στο στούντιό του στην Αθήνα, 2020. Photo: Νεριτάν Ζιντζιρία

Ο Παύλος Τσάκωνας επί το έργον στη Βαμβακού, 2020. Photo: Νεριτάν Ζιντζιρία

Αλέξανδρος Σιμόπουλος, Βαμβακού, 2020. Photo: Νεριτάν Ζιντζιρία

Ο Αλέξανδρος Σιμόπουλος σχεδιάζοντας την τοιχογραφία του, Βαμβακού, 2020. Photo: Νεριτάν Ζιντζιρία

Ο Αλέξανδρος Σιμόπουλος στη Βαμβακού, 2020. Photo: Νεριτάν Ζιντζιρία

Ο Ιάσωνας Μέγκουλας στο στούντιό του στην Αθήνα, 2020. Photo: Νεριτάν Ζιντζιρία

Ο Ιάσωνας Μέγκουλας σχεδιάζοντας την τοιχογραφία "Η Ισχύς Εν τη Ενώσει", Βαμβακού, 2020. Photo: Νεριτάν Ζιντζιρία

Ο Ιάσωνας Μέγκουλας επί το έργον, Βαμβακού, 2020. Photo: Νεριτάν Ζιντζιρία