OΜΙΛΙΑ Μαρία Παραδείση: Έμφυλες διαστάσεις του χώρου και της εργασίας στο Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο

28.01.21 @ 18:00

ΖΟΟΜ

"Αναπαράσταση", Θεόδωρος Αγγελόπουλος, 1970

"Το προξενιό της Άννας", Παντελής Βούλγαρης, 1972

"Αναπαράσταση", Θεόδωρος Αγγελόπουλος, 1970

Τον Ιανουάριο είχαμε την τιμή να προσκαλέσουμε την Μαρία Παραδείση, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας Κινηματογράφου στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, για μια διάλεξη στους Fellows του 3ου Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Η διάλεξη “Έμφυλες διαστάσεις του χώρου και της εργασίας στο Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο” ξεκίνησε με μια σύντομη αναφορά στον μεταπολεμικό ευρωπαϊκό κινηματογράφο και τη φεμινιστική θεωρία του κινηματογράφου, όπως εξελίσσεται στο πλαίσιο του δεύτερου κύματος του φεμινισμού. Ακολούθησε η σύντομη παρουσίαση του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου (διαφορές με τον Παλιό, θεματολογία, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά) και η συγκριτική ανάλυση των δύο σκηνοθετών και των δύο ταινιών, την “Αναπαράσταση” (1970) σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Αγγελόπουλου και “Το προξενιό της Άννας” (1972) σε σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη. Ειδικότερα εξετάστηκε η σχέση των δύο ηρωίδων με το κοινωνικό περιβάλλον, οι συνθήκες εργασίας τους, οι σχέσεις τους με τον υλικό χώρο που τις περιβάλλει και οι αντιδράσεις τους απέναντι στην ασφυκτική πατριαρχική κοινωνία που τις καθορίζει. Η παρουσίαση συνοδεύτηκε από την παρεμβολή χαρακτηριστικών φιλμικών αποσπασμάτων που υπογραμμίζουν την σκηνοθετική απόδοση των παραπάνω θεμάτων όπως επιλέγηκαν από τους δημιουργούς τους.

Η Μαρία Παραδείση είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας Κινηματογράφου στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, στη Αθήνα. Σπούδασε Νομικά, Πολιτικές Επιστήμες και Κινηματογράφο (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Paris X, Paris VIII) και ολοκλήρωσε την διδακτορική της διατριβή στην Πολιτική Κοινωνιολογία το 1984 (τίτλος διατριβής: Η παρουσίαση των γυναικών στον κινηματογράφο του
Χόλιγουντ). Εργάστηκε για το ελληνικό ραδιόφωνο και την τηλεόραση από το 1985 έως το 1989. Είναι συγγραφέας του βιβλίου “Κινηματογραφική αφήγηση και παραβατικότητα στον Ελληνικό Κινηματογράφο (1994-2004)” Tυπωθήτω 2006. Έχει δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό άρθρων για τον ελληνικό κινηματογράφο και τον γυναικείο κινηματογράφο σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και βιβλία και έχει συνεπιμεληθεί το συλλογικό τόμο Μαρία Παραδείση, Αφροδίτη ΝΙκολαΐδου
(επιμ): Από τον πρώιμο στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Ζητήματα Μεθοδολογίας, Θεωρίας, Ιστορίας., Gutenberg 2017